Wednesday, February 2, 2011

As of yesterday

Kelmarin siang dlm kul 10 am Malaysia (4 am Mesir kot), saya call Syazwan
wahh..clear mcm srystal, gaya mcm die sebelah rumah (kagum jap dgn communication system zmn skarang)
masa tu die di rumah die lg..masih berkurung..
katanye rusuhan dekat dgn umah die tu dah reda, jd derang ade kluar2 gi beli makanan (sib bek ade kedai jugak kedai bukak), cumanye duit mereka makin short, dgn bank sume dah tutup dn atm takle pakai..
katanye ade rumours bekalan elektrik nak diputuskan..jd mereka berjaga2 di samping tutup lampu je sbb risau dgn berita banduan terlepas dr penjara dn berkeliaran

malam tu saya tgk Buletin Utama lg (31/1/11..kalini kawan Syazwan Hafiz yg buat report dlm berita), katanye sume pelajar Cairo diarahkan berkumpul di Malaysia Hall dari pagi,dn dah buat agreement dgn Jordan, Saudi n Libya untuk temporarily evacuate dak2 ke sana..saya terus call Syazwan balik kul 9pm Malaysia, Alhamdulillah, rupanya die dah pun 1 jam selamat sampai ke Malaysia Hall..saya lega sket sbb kat situ lebih selamat dn dptla makan ke ape ke..katanye die naik teksi, sempat kluar sebelum curfew hour derang (curfew tak silap dr 8 pagi ke 2 petang)..sib bek teksi pun masih sudi nak bisnes..haihh..

Jordan ade Izham (jiran selorong kat Bukit Saga umah saya, kawan skolah dn sebaya syazwan yg blajar medic di sana)..Saudi ada Mak Njang and family..so mane2 pun ok bagi saya..asalkan bawak jauh kejap dak2 tu dr kebahayaan2 tu sume..

Haritu saya rasa berita kat tv sgtla tak meluas..sbb cume cover kat Cairo je (yg derang call adik saya tu)..sedangkan rusuhan ni melibatkan byk tpt..Cairo, Alex, Tanta,, etc dn yg plg teruk Mansourah..byk cerita2 yg sgt tak enak tak kluar (mcm byk kes rumah student kita kena pecah rumah, dirompak, tembak menmbak di bawah rumah, student kena peluru sesat, dn yg plg sadis ada juga cite student kite kena rogol)..lg upto-date bile ikuti blog krisismesirnasibrakyatkita.blogspot.com..tp mlm td punye berita (1/2/11) ok sket la dah..dah menyeluruh sket..dah cover byk tempat..kami sauda mara pelajar amat memerlukan maklumat yg menyeluruh..bukan hanya sekadar diberitahu keadaan di sana masih ok dn TAK ADA keperluan bawa pulang pelajar..saya marah tul kenyataan ORG DLM TV ITU sedangkan masa tu cerita sebenar sgtla TAK OK..

apepun, saya mengharapkan yg terbaik untuk adik saya dn org2 kita sume di Mesir sana..nampaknye skarang tindakan kerajaan dah laju sket nak banding beberapa hari lepas



No comments:

Post a Comment

yes?